۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۶۶۵۰۵
آیت الله اراکی:

زیر سؤال برندگان حکمت حجاب از ادراک کافی برخوردار نیستند | جوامع غربی راه‌ تفکر را بر بشر بسته‌اند

عضو جامعه مدرسین بر لزوم پایبندی شهروندان به قوانین کشور تأکید کرد و گفت: آنهایی که از ادراک کافی برخوردار نیستند، حکمت حجاب را زیر سؤال می‌برند و از آن انتقاد می‌کنند.
درس اخلاق آیت الله اراکی آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ظهر امروز در درس اخلاق که در مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، به مراحل رشد و کامل انسان اشاره کرد و گفت: نخستین مرحله رشد،حیات نباتی و سپس حیات حیوانی و مرحله سوم حیات انسانی بر اساس تفکر و تعقل است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه قران کریم انسان‌ها را به تفکر و تعقل دعوت کرده است، گفت: سیر تکاملی و رشد اخلاقی انسان از مرحله سوم شروع می‌شود و آغاز سیر و سلوک و تهذیب و اخلاق اسلامی بر پایه تفکر و تعقل استوار شده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه شهروندان هر جامعه باید به قانون‌های کشور خویش پایبند باشند، ابراز کرد: هر فردی که در کشور ایران زندگی می‌کند باید به پایبندی به قانون‌های جامعه اسلامی داشته باشند و از مفاسد اخلاق که بر خلاف قانون کشور است، دوری کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در هر جامعه‌ای قرارداد دو طرفه میان دولت و شهروندان برقرار است و امنیت و تأمین جان شهروندان بر عهده نظام است و از سوی دیگر ساکنان نیز متعهد هستند که از قانون‌های آن نظام پیروی کنند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه حجاب و پوشش قانون کشور ایران است، گفت: چرا افرادی از حجاب اجباری در کشور سخن می‌گویند و به قانون حجاب پایبند نیستند و به قانون‌های کشور و قوه قضاییه توهین می‌کنند؟ اگر قانون‌ها در کشور وجود نداشته باشد؛ باید هر قاتلی بتواند آزادانه هر فردی را به قتل برساند و یا هر دزدی بتواند آزادانه به اموال مردم تعدی کند.

وی با بیان اینکه که قانون‌ها برای ایجاد نظم در جامعه تدوین شده است، ابراز کرد: قانون عدم جواز برهنگی در تمام کشورها وجود دارد و در کشورهای غربی نیز برهنه راه رفتن در خیابان‌ها غیر قانونی است و پلیس این افراد را دستگیر می‌کند؛ اما تعریف برهنگی در کشور اسلامی با کشورها غربی تفاوت بسیاری دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: چرا برخی قصد دارند قانون کشور اسلامی ایران را مشابه کشورها غربی کنند؛ در حالی که قانون‌ها کشور ما بر اساس مبانی قرآن و روایات تدوین شده و افزون بر آن با دلایل منطقی سازگاری دارد.

آیت الله اراکی درباره حجاب و پوشش آقایان و بانوان اظهار کرد: در اسلام برای آقایان و بانوان دو گونه حجاب وجود دارد و اینکه دیدگاه اشتباهی است که نقش آقایان را بانوان اجرا کنند و نقش بانوان را آقایان عهده‌دار شوند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: در اسلام به تناسب نقشی که آقایان و بانوان در جامعه ایفا می‌کنند حجاب و محدودیت‌های پوششی برای آنها تعریف شده است و این امتیاز بسیار عالی برای دین اسلام است، آنهایی که از ادراک و عقل کافی برخوردار نیستند، حکمت حجاب را زیر سؤال می‌برند و از آن انتقاد می‌کنند، در حالی که هنوز جوامع بشری به حکمت حجاب از دیدگاه اسلام دست پیدا نکرده است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه جوامع غربی راه‌های تفکر و تعقل را به روی بشر بسته‌اند، گفت: کشورها غربی ارزش‌های خود را به جامعه و شهروندان خویش دیکته کرده است و ارتباط بشر را با طبیعت قطع کرده‌اند و همچنین در نظام شهری غربی طلوع، غروب خورشید، ماه و ستاره‌ها برای شهروندان قابل مشاهده نیست.

 آیت الله اراکی به تفاوت‌های گردشگری از دیدگاه غرب و اسلام اشاره و بیان کرد: از دیدگاه‌ غربی‌ها گردشگری تنها به جهت گردش و سرگرمی است؛ اما بر اساس تعالیم اسلامی گردشگری و مسافرت باید در راستای افزایش تفکر و تعقل بشر باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر ضرورت تدوین گردشگری بر اساس آموزه‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: در قرآن کریم نظام گردشگری منسجمی ارائه شده است و باید مسوولان بر اساس آموزه‌ها و تعالیم قرانی نظام میراث فرهنگی و گردشگری کشور را تدوین کنند./۹۹۸/پ۲۰۲/ق

 

 

ارسال نظرات